Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 5951 ggr
lillalifa
2012-11-10 16:38

Hälsa och Sjukdomar

Alla vet att hundar kan få problem med hälsan eller sjukdomar.

Vill du dela med dig av din hund? vill du dela med om sjukdomar eller undrar du om någon sjukdom? undrar du om speciella hälsoproblem.

Här har du chansen och få dina frågor besvarade av någon som kanske har varit med om något liknande eller om du vill dela med dig av något för att förhindra att något hamnar i en liknande situation.

Vi finns för att stötta och hjälpa varandra.

Mvh Admin

Annons:
[Tassy]
2012-11-16 13:23
#1

Vilka är de vanligaste sjukdomarna som mopsen kan drabbas utav? Är rasen ofta drabbad av olika sjukdomar?

lillalifa
2012-11-16 14:07
#2

Bulprolaps, (framfall av ögat), & Andningsbesvär (trånga luftvägar), Är det vanligaste som jag hört om.

Winterkatt
2012-11-18 02:01
#3

Förutom ögon problem & Andningsbesvär som Lillalifa nämnde i #2 så ska Hudproblem,Förlossningskomplikationer och dåligt imunförsvar också vara ganska vanligt hos Mopsar.

Har ingen erfarenhet av ovanstående problem eller hört någon som haft dessa problem förutom en Mops som har haft problem med hud under dräktighet!

Beckibus
2012-11-18 18:06
#4

Ingen av våra mopsar (mamma har haft mopsar i 15 år) men ingen av våra alla har haft några sjukdomar och ALLA har fött själva! :) Visst de kan bli halta men det har ju inget med rasen i sig att göra!

Jag hoppas också att det fortsätter så.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

lillalifa
2012-11-18 18:53
#5

#4  håller med men det finns ju de som har otur och folk som avlar oseriöst tyvärr så att sjukdommar och besvär ärvs vidare, men som du säger vi har två mopsar i familjen och de är friska som nötkärnor ;)

joheck
2012-11-21 17:19
#6

Är det väldigt dyrt att försäkra en mops? Får dom försäkras hos samtliga försäkringsbolag?

Annons:
Beckibus
2012-11-21 17:49
#7

#6

Det är inte dyrare än att försäkra någon annan ras. :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

joheck
2012-11-21 18:03
#8

#7 Men som jag förstått det så kostar det olika beroende på ras. GD tex är dyr att försäkra medans papillon är hyffsat billig. Är det inte så det funkar?

lillalifa
2012-11-21 18:25
#9

Allt beror på hur frisk rasen är i sig, om du menar grand danios med GD, så är det en hund med många typiska rassjukdomar, som hjärtat,lungor samt att de finns risker med magsäcken slår knut om de får springa direkt efter de ätit… Medan papilon är en väldigt frisk och kry ras.. :)

joheck
2012-11-21 18:28
#10

#9 Jo det är jag med på. Och ja det är grand danois jag menar. Så min fråga hänger ju liksom ihop med hälsan. Menar hur sjuk anser försäkringsbolagen att mopsen som ras är?

lillalifa
2012-11-21 18:34
#11

Folksam anser den inte så mycket sjukare än andra raser (min uppfattning) ja betalar 170kr/st på mina shih tzuer och 179kr på min mops, 230kr om man tar det högre beloppet.

Upp till toppen
Annons: