Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 4830 ggr
lillalifa
12/2/12, 7:24 PM

Sjuka mopsar?

Hej vi hade jul marknad i vår by idag och träffade många som sa att de velat skaffa mops och att de var en vacker och magnefik ras och det som hindrade dom från att skaffa mopsar var deras sjukdoms historik.

Hur jag uppfattar rasen idag är att de mesta problem mopsen haft i tiderna är bort avlade eller att det är på gång att avlas bort, det är ju därför man bara avlar på de friska mopsarna..

Var en kvinna som berätta att hon arbetat på en veterinärklinik och att det var en kvinna som haft tre mopsar som haft problem med andningen de första två fick hon avliva första levnadsåret och den tredje hade fått genomgå tre operationer för andningsbesvär sitt första levnadsår, detta lät skrämmande och jag är så glad att min och min systers är så friska och krya, efter den histioran hade ja ju aldrig vågat skaffa en mops om ja inte redan ägt en!.

Hur uppfattar ni rasen tycker ni den är sjuk eller har ni hört eller varit med om mopsar som är mycket sjuka?.

Annons:
Lilllens
12/3/12, 6:03 PM
#1

Håller verkligen inte med dig då de flesta mopsar inte är friska. Jag menar, hur mycket andningsproblem finns det inte? Alldeles för mycket..

Det är ett faktum att många individer har stora problem med andningen, inte något som man hört, tyvärr..
Men det är inte konstigt eftersom de flesta bryr sig mer om hur hunden ser ut i utställningsringen istället för att faktiskt avla fram friska djur.

lillalifa
12/3/12, 8:29 PM
#2

#1 jo kanske, men de har ju iaf snackat om att försöka para fram friskare mopsar, kan ju hoppas de håller sig till det för det hade rasen behövt.

Beckibus
12/5/12, 7:48 PM
#3

Jag är extremt tur våra är friska som bär! Inga andningsfel eller något sånt!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

MrsPugsley
12/8/12, 12:52 AM
#4

En bra uppfödare sätter hälsan först. Det första jag frågar är hur friska har tidigare kullar varit? Vad är erat syfte med aveln? Lägger ni fokus på hälsa och att få bort rasproblem?

lillalifa
12/8/12, 6:46 PM
#5

#4 jo vi hade också liknande frågor, och resultatet är en fin hane med inga problem alls, 

Finns tyvärr andra bara köper sina valpar hej vilt pga pris eller att de gärna vill ha en..  Resultatet slutar ju ofta inte vackert ;/

MrsPugsley
12/11/12, 12:26 AM
#6

Precis! Det viktigaste är att man letar tills man hittar en uppfödare som man har 100% förtroende för och som avlar etiskt, alltså inte bara i syfte att få perfekta utställningsprydnader utan också friska hundar fysiskt och mentalt! Sedan kan ju problem uppkomma i vilket fall men man minskar risken så mkt det bara går, det tycker jag att man har ett ansvar att göra för sin mopsis :)

Annons:
lillalifa
12/11/12, 9:54 PM
#7

#6 sant så sant! :)

Upp till toppen
Annons: