Annons:
Etikettfoder-och-skötsel
Läst 3447 ggr
MrsPugsley
2012-12-13 15:14

Två frågor om skötsel

Jag har förstått att många tejpar öronen på sina mopsar när dom är små för att forma dem. Är det någon sm har erfarenhet av detta? Jag vet att min uppfödare tejpar för att det tydligen föredras på utställningar, även om otejpade öron också är godkända. Tejpar ni öron? Om ni gör det, vad är eran anledning? Personligen ska jag inte tejpa något utan låta öronen växa naturligt. Sen undrar jag hur ofta ni gör rent i nosvecket på eran mops? Hoppas att ni har glada vintermopsar hemma :)

Annons:
mopsen12
2012-12-13 15:17
#1

Jag har inte tejpat, bara masserat örat rätt. Under hennes uppväxt har de lagt sig fel ibland och rätt ibland men eftersom jag har justerat så länge nu ligger de bra. Glad

Jag brukar göra rent i nosvecket ungefär varje eller varannan vecka. Mest torka ur om jag är rädd att det kommit fukt eller vätska eller så!

MrsPugsley
2012-12-13 16:54
#2

#1 att massera verkar ju vara en mildare metod som låter mindre bökigt, dessutom bra träning för valpen att bli hanterad ju. Plus mysfaktor! Har du något tips på hur man gör?

Lilllens
2012-12-13 17:12
#3

Jag torkar i princip aldrig nosvecket då det inte behövs.

Köpte henne som två åring så jag har inte tejpat några öron, skulle inte gjort det ändå. Känns onödigt om man inte ska hålla på med utställning :)

mopsen12
2012-12-13 17:17
#4

lite svårt att förklara, där örat vikt sig 'öppnar man upp', haha, och masserar tills det blir platt. Får hålla på rätt ofta eftersom det viker tillbaka sig hela tiden. Tycker att hennes ansikte ser mer symetriskt ut så, det var mest därför. Glad Om vi ska ställa ut i framtiden kanske det blir ett plus, vem vet?

Beckibus
2012-12-14 10:18
#5

Min fd. mops hade några veck för mycket på sina öron, dom masserade jag precis som #1 rätt. Det krävdes en gång sen var dom rätt. Men jag gjorde det fler gånger då hon tyckte det var extremt mysigt. Glad

Nosvecken görs bara rent efter bad/dusch och till utställning. Glad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: