Annons:
Etikettfoder-och-skötsel
Läst 4571 ggr
mopsen12
2013-01-05 17:58

Hur är era med kloklippning?

Hur är era när ni ska klippa klorna? Sasha tycker inte om det alls, så vi brukar ta en tass om dagen så det inte blir för jobbigt. Mopsar brukar ju vara kända för att hata när folk rör klorna…Flört

Annons:
lillalifa
2013-01-05 21:55
#1

Min hane har alltid varit extremt rädd och klippa klorna men nu sista gången gick det finemang, han har aldrig någonsin varit så lugn som han var då. Men det är nog mycket att vi fått plåstra om tassarna eftrer snön och sånt som han litar helhjärtat på oss. Men det vet man inte försen det är dags för nästa gång ju hihi :) 

Men annars brukar vi också använda oss av att ta ett fåtal om dagen annars kan det bli ruskigt ju, ledsna mopsar gillar vi inte ;/ ,,

MrsPugsley
2013-01-08 14:13
#2

Min Tudor hatar att klippa klorna, i början försökte vi ändå men det var så himla stressigt och jobbigt för honom att vi istället köpte en batteridriven klofil. Det funkar hundra gånger bättre! Nu accepterar han den nästan helt med hjälp av lite mutor, o vi kan ta alla fyra tassar på en gång.

Jag tror den känns lite mindre läskig än tången för att det inte är något knipsande inblandat.

Beckibus
2013-01-12 14:11
#3

Ingen av våra hundar gillar att klippa klorna. Alla små rycker. :/

#2

Kan du inte berätta mer om klofilen? Lät intressant!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Lilllens
2013-01-12 19:56
#4

Här tycker vi inte om att klippa klorna, men tyvärr måste det göras trots att hon grinar :)

MrsPugsley
2013-01-13 01:22
#5

#3

jag använder den här:

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=0&prodid=11411&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Ftemplate%3Dbox%26catid%3D0%26search%3D%26new%3D0%26brand%3D%26itemsperrow%3D%26itemsperpage%3D40%26so%3D1%26ex_catid%3D%26sortby%3D6%26sortorder%3D1%26page%3D3

Den har en liten sten i mitten som när man sätter på apparaten roterar o på så vis den filar klorna. Man får även med lite tips om hur man ska introducera den till sin hund.

Vi gjorde som så:

1. låta honom nosa på filmanicken några gånger

2. sätta på klofilen (den vibrerar lite så vissa hundar kankse tycker det är läskigt) i närheten av hunden och locka honom närmare med godis och klicker tills han tillslut vågar äta godis från den när den är påslagen

3. börja testa på korna, ge mkt beröm o godsaker, efter det har jag nemas problemas med kloklippningen :)

Beckibus
2013-01-13 11:43
#6

#5

Den verkar ju vara lösningen på alla våra problem! Den ska jag höra med mamma om!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Annons:
Elin-Li
2013-02-06 22:49
#7

#5 vi använder samma sak till våra mopsar. De somnar nu när vi använder den. De är öven så vana att de somnar om vi tar fram vanligs klotången också;_)

// Elin-li, 

lillalifa
2013-02-08 09:38
#8

#7 hmm, om man skulle köpa sig en sån. 
Hur stor är risken att man filar för långt in ? …
Det kan ju vara bra och veta innan, finns det några nackdelar ?..

MrsPugsley
2013-02-08 11:53
#9

Det har aldrig hänt mig att vi har filat för långt in, vi har inte haft några problem  *peppar peppar*. Jag tror faktiskt att det är ganska svårt att råka fila ner till pulpan, det går absolut inte så snabbt att man inte hinner märka hur mycket av klon man tar.

Hmm en nackdel är ju att den är batteridriven (det gäller nog inte alla, men den jag har är det) så då måste man ju komma ihåg att köpa hem batterier o sådär, plus det blir en extra kostnad.

lillalifa
2013-02-09 23:00
#10

#9 skönt och veta att det inte är en ''skördare'' för då hade risken kanske varit större. Den extra kostnaden är de värt en lugn hund man kan sitta och fila på istället för en panik slagen man kanske hade fått åka till veterinären med annars. :)

Elin-Li
2013-02-10 19:06
#11

#9

http://www.haromi.se/elektriskklofilnordanvinduppladdningsbar-p-1731.html?cPath=20_116&osCsid=151f98215e7ad01e6da641ecc724acbb

den där varianten är med ett speciellt laddningsbart batteri. Den har jag och den är superbra:) Då blir det inga extrakostnader utan du måste bara komm aihåg att sätta batteriet på laddning:)

// Elin-li, 

Jarlein
2013-02-17 19:25
#12

Här går kloklippningen utan problem. Mopsen ligger på rygg i min famn och sedan är det bara att klippa en klo i taget.. :) Det är bara jag som har problem med svarta klor, hur mycket man vågar klippa.. :(

FloraGrynet
2013-02-19 00:20
#13

Hos mig sitter de i knät och den ena somnar allid, både när ja klipper o slipar. Den andra har börjat att slappna av lite mer men är inte i närheten av att somna. Jag fegar lite just pga de svarta klorna och klipper först lite och filar sen sista biten.

Annons:
Beckibus
2013-03-19 19:25
#14

Roligt att höra att det är så olika! 😃

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: