Annons:
Etikettfoder-och-skötsel
Läst 27099 ggr
mopsen12
1/24/13, 5:03 PM

Hur mycket väger era mopsar?

Sasha är 10 månader och väger runt 7.5 kg. Jag tycker att hon ser frisk ut med bra hull. Vet inte om hon kommer växa så mycket mer men jag tror inte hon kommer att gå över 8 kg.

När hon blir äldre sedan ska jag nog hålla koll på vikten för jag vill att hon lever länge och är frisk, pigg och hälsosam. Har sett många mopsar som varit alldeles för feta. Vad väger era? Är det tik eller hane? Hanarna kan ju bli rätt stora, kan tänka mig att de ligger på runt 10 kg?

Annons:
lillalifa
1/25/13, 12:27 PM
#1

Min hand väger ungefär 9.5 kg rena muskler. När han var ca 1 år gnällde en veterinär på att han var överviktkg (då vägde han 7.5) träffade andra mops ägare och veterinärer och de tyckte han var fin. Vi arbetar mycket med honom, för några månader sedan var han uppe på 10 kg och det syntes inte. men jag ansåg att 9.5 kg är en perfekt vikt för honom konditionen är på topp och han ser underbar ut! :) Du tränar mycket med Sasha har jag för mig? Kom ihåg att muskler väger mer än fett, och se till hennes bästa. Man märker om de är för kraftiga precis som oss människor orken och konditionen smyger iväg ;)

mopsen12
1/25/13, 3:35 PM
#2

Inte så mycket fysiskt som jag skulle vilja, mer mentalt. Precis! Hon jättefin och i lagom storlek i alla fall!

Är väl främst när de blir till åldern det är lätt att de går upp vikt. Men så är det ju för människor också… haha.

Det låter fullt normalt för honom, många hanar är ju otrolig biffiga och stora. Glad

Lilllens
1/26/13, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Holly väger 8,7 kg och är 2år. Veterinären tyckte att hon var jättefin. Har dock fått höra av endel att hon ser tjock ut, men det beror nog mer på att mopsar har en kvadratisk form, man kan ju liksom inte jämföra de med en Whippet t.ex.

Här är en bild från i höstas, hon ser likadan ut än, har dock ingen dagsfärsk bild:

mopsen12
1/26/13, 12:41 PM
#4

Nej, precis som du skriver, mopsar är ju byggda på ett väldigt 'korvigt' sätt… haha! Sasha till ex ser väldigt liten ut, men när jag berättar vad hon väger så blir allas reaktion 'men hur går det till?!'. De är väldigt kompakta, mopsarna…

Lilllens
1/26/13, 1:26 PM
#5

Ja samma här, hoppar hon upp i famnen på någon blir de helt chockade för att hon är så tung :) Jo de är verkligen kompakta!

PugBull
2/6/13, 7:24 PM
#6

Vikten beror ju på storlek på mops, så den kan variera mycket utan att mopsarna behöver vara varken tjocka eller smala :)

Jag har 4 vuxna mopsar en tik som väger 7 kg en tik som väger 9 kg en hane som väger 10 kg och en hane som väger 11 kg alla är dem lagom i hullet och alla är de släkt med varandra :) 3 har samma mamma och en har morfar/pappa gemensamt! :)

Annons:
PugBull
2/6/13, 7:27 PM
#7

Holly på bilden här ovan ser absolut INTE tjock ut!!! Tycker hon ser jättefin ut :)

Lilllens
2/6/13, 8:01 PM
#8

#7 Ja visst är hon fin! Nä men folk är väl vana vid tunnare hundar, mopsar är ju grova :)

MrsPugsley
2/7/13, 10:30 AM
#9

Min valp var tjockast i sin kull och älskar mat med hela sitt hjärta :D jag tror jag får se upp med vikten sen när han blir vuxen, för så vitt jag vet finns det ingen botten i den vovvens mage!

lillalifa
2/8/13, 9:37 AM
#10

Haha det är vanligt, mopsar har stort matbegär ! :) 

Gäller att röra på dem efteråt ;)

jenynilsson
12/8/13, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Min mopshane på 1 år väger 9,2 kg. Jag tyckte att det lät mycket när han blev vägd hos veterinären i förrgår, men veterinären reagerade inte. Han är 36 cm hög så han är ju ganska stor, han ser absolut inte tjock ut. Pigg och glad är han också, kan springa långt utan att ens flåsa efter.

Lilllens
12/8/13, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu väger grisen 10kg och är ca 32cm hög.. Bild från i somras men hon är ungefär likadan i kroppen nu, hon vägde 10kg där också, dock hade hon lite mer muskler än nu.

Hwinya
3/14/16, 3:25 PM
#13

Rasstandarden säger väl 6,5-8kg för mops. Tänkte bara inflika med det…

Annons:
Tyros
9/3/16, 10:10 PM
#14

Hej, min kära Bruno har dryckt 17 kg och är 15 månader gammalt. Han hade redan med 6 månader 8,5 kg. Han är en XXL-Mops. Men ser inte så ut att han har så många kilo.

Wellcraft
9/28/16, 11:47 AM
#15

#14 Wow, har du  bild?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ilovehorses
1/24/17, 6:21 PM
#16

min mops blev 16 år och då vägde hon mellan 10-12 kg tror jag :)😃

Ilovehorses
1/24/17, 6:32 PM
#17

Min mops var då en tik men hon dog när hon fick en tumör i tandköttet som vi inte hade märkt och inte veterinären innan det var försent….

Ilovehorses
1/24/17, 6:38 PM
#18

Här är en bild ❤

Ilovehorses
1/24/17, 6:38 PM
#19
Ilovehorses
1/24/17, 6:38 PM
#20
Annons:
Travis D
12/29/17, 6:04 PM
#21

Min mops är en lite större tik som väger 9 kg och är stor som en hane

Upp till toppen
Annons: