Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 12441 ggr
Lilja49
6/22/13, 4:04 PM

Ang hälsa och sjukdomar

Hej, I samband med midsommarfirande med goda vänner berättade jag om hur jag och min funktionshindrade vuxna dotter har längtat, drömt och fnissat åt våra planer: att skaffa oss en Mops! Vi, dottern och jag är båda hundvana så vi vet nog vad vi gör.. Men reaktionen från vännerna blev minst sagt negativ.. 'Vadå, skall du köpa en liten förkrympt hundkrake som inte ens kan röra sig utan att få andnöd, hjärtproblem och dö av brist på syre…' Jag kände mig minst sagt nedslagen..min dotter är döv och jag lyckades (hoppas jag) att skydda henne från dessa negativa utfall. Jag blev tyvärr ganska tyst..kände att jag inte har så mycket fakta om rasen även om jag förstått att många t.o.m har sina mopsar i agillityträning. Hur bemöter man sådana här påståenden och ett så massivt motstånd? Och samtidigt infinner sig en känsla av osäkerhet..har alla dessa rätt? Är det verkligen så att det är stora problem med andningen hos rasen.. fast man inte 'pratar öppet om det' som man sade igår. Vågar vi köpa en mops och lita på att hunden mår bra och klarar dagliga promenader, lek och bus? Skulle gärna vilja veta era tankar, synpunkter och era erfarenheter.

Annons:
Idaeriksson
6/23/13, 11:21 AM
#1

Jag har en mops kille som fyllt 1 år och han andas kanon! Han kan snarka när han sover i en viss ställning men det är absolut inget han lider av, han blir även andfådd om vi går milen när de är som varmast en sommar dag men det blir ju jag med då när solen steker så då går vi antingen på morgonen eller kvällen och då är det inga problem! Så andas gör han utmärkt när det handlar om vardagligt bus med mera :)

lillalifa
6/23/13, 6:49 PM
#2

Rasen ''knorrar'' det kommer man aldrig ifrån, men håller du din mops i form och inte låter den bära för mycket extra kilon är det en rolig ras. 

Visst alla hundar med intryckt nos har problem i värmen då kan de knorra/flåsa men att den skulle få andnöd av att springa och leka lite och dö? ne de människor du umgåts med är patetiska, varför inte stötta er i ert val? En mops är en perfekt familje hund i sverige tycker jag att många av de fina kennlarna som finns här har gjort ett utmärkt jobb att avla fram de fina hundarna, problemen med andnöd har jag mött som minimalt jämnför med t,ex USA där de massproduceras och lämnas…

Lilja49
6/23/13, 11:19 PM
#4

Stort tack till er, Idaeriksson och lillalifa som tog er tid att svara mig! Man blir ju både ledsen och orolig och undrar hur nästan samtliga i ett sällskap kan vara så kategoriska.. Men det verkar väl som om det är deras problem, inte mitt! Filmen var ju bra och väldigt saklig och jag vet ju mycket väl att trubbnosade hundar är lite känsligare för värme och tex övervikt och att de då blir lite mera flåsiga. Jag hade en boxer för många år sedan och han var flåsig men väldigt pigg och mycket aktiv. Jag har kollat väldigt många uppfödare i Sverige nu och många har ju mycket riktigt som motto att föda upp friska sunda och aktiva mopsar, så det blir till någon av dem som jag kommer att vända mig för att få tag i vår nya familjemedlem! Tack så mycket för ert stöd! Jag kommer tillbaka med bild och en presentation när vi väl kommer så långt. :)

Lilllens
6/24/13, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Jag tycker tvärtom, många föder INTE upp friska och sunda hundar alls. Vet två som varit tvungna att avliva sin hund för att de fått så svårt att andas.
De flesta uppfödare tycker att det är viktigare att hunden plockar rosetter istället för att kunna leva ett normalt liv.

Att de dessutom har överdrivet tjocka hundar är också tragiskt. Det är sällan man ser en mops i fin form. Tyvärr.

Gjorde en jämförelsebild, min hund är den svarta. De gula är googlebilder som visar hur de flesta mopsar faktiskt ser ut.

Lilja49
6/24/13, 1:32 PM
#6

Hej Lilllens och tack för ditt inlägg! Det är ju detta jag är ute efter.. Är det så att det även här i Sverige finns uppfödare som föder upp en slags leksakshund som orkar med utställningar..men kanske inte så mycket mer? Och då undrar jag, Var får man tag i de uppfödare som tar ett ansvar i den här frågan och är seriösa? Hur skall man kunna veta? Det är inte så roligt som helt ny på rasen att fara runt hela Sverige och leta, betala upp till 20 tusen och sedan ändå ha fått en problemhund.. Synd om hunden och om familjen! Jag har också reagerat över att så många mopsar i alla fall Ser överviktiga ut, men kanske deras kroppsform lurar en. Men min fråga återstår, hur hittar man en bra uppfödare?? Ni som har mopsar som mår bra måste ju veta..eller ha en del erfarenhet! Tacksam för tips!

Annons:
Lilllens
6/24/13, 2:15 PM
#7

#6 Japp så är det.
Det du kan göra är att fråga om uppfödaren prioriterar hundarnas hälsa framför utställning, och hälsa på så att du får träffa föräldradjuren. Sedan skapa en egen uppfattning ut efter det. Men det är jättesvårt, jag håller med.
Kolla på SKKs hemsida, där finns det uppfödare och du lyckas nog hitta någon bra.

Jag köpte min hund som vuxen omplacering så jag visste ju att hon inte har andningsproblem, då skulle det ha visat sig.
Det finns friska hundar också! Såklart, jag har en själv😉
Jag kommer dock inte att köpa en plattnos igen, för jag vågar helt enkelt inte.

Men jag avråder inte dig från att köpa en, Mopsar är helt fantastiska hundar! Otroligt egna och är väldigt, väldigt roliga på alla sätt.

Shamrags
7/6/13, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fråga uppfödaren hur hälsan är på rasen eller ring till Försäkringsbolagen och fråga om det är mycket skador/sjukdomar på mops. Uppfödare sen 1979.

Gibzon
7/13/13, 7:22 PM
#9

Kan säga att hos mig blir det tyvär heller inga fler plattnosar.. Helt underbar ras och vänlig mot allt å alla! Men tyvär så är rasen inte frisk enligt mig. Finns säkert friskare varianter, men jag tror att alla som har en plattnos har mer eller mindre andningsbesvär vilket är tråkigt. Det är även mycket värmekänsliga. Vilket gör att man hela tiden måste anpassa utevistelsen efter vädret på sommaren. Det är ju varma sommardagar man vill vara ute, men Mopsar klart inte av det bra. Om du ändå vill ha en Mops skulle jag rekommendera dig att träffa föräldrar djuren ifört situationer. Se de i rörelse, när de springer å leker å så för att se hur andningen blir då!

mopsen12
8/6/13, 8:06 PM
#10

Det finns mycket andningsproblem inom rasen. Min har inte perfekt andning men hon har snäppet bättre än de flesta jag träffat. Om jag skulle köpa mops igen så skulle det vara om jag var hundra på att andningen och det var perfekt. Dock har min familj haft tur med henne då min hunds kullbroder råkat ut för både det ena och det andra och min mops varit i princip helt frisk. 

Det enda vi tvingats göra är att operera några tänder som inte ville ramla ut. 

Min mops klarar av dagliga promenader, lek och bus. Nu har vi problem med hennes osäkerhet så några promenader går inte att få till så länge man inte åker till en ny plats men då går det utmärkt och hon har gått upp för fjäll till och med! 🙂

evelinam
8/21/13, 12:19 AM
#11

jag tycker absolut du ska skaffa en mops om du vill det ! visst , det är vanligt med andningsproblem och fetma hos dessa raser men det är alltid risk för särskilda sjukdomar hos alla raser. Mopsar är jättegoa och snälla hundar, och en jättebra första hund.  Min mops snarkar mycket på nätter och "grymtar" lite ibland, men det är sådant som blir hos dem och de kan vara superfriska ändå :) jag rekommenderar mopsförmedlingen.se , därifrån jag köpte min och de är jättenoga med att hunden mår bra och kommer till ett bra hem, de hjälper er även med precis vad ni vill och hjälper er även om ni har frågor längre fram medans ni har hunden, kändes riktigt bra där, jag ställde tusen frågor innan jag bestämde mig, och allt gick jättebra :) hoppas det löser sig !

Dompan
10/4/13, 10:46 PM
#12

Jag har en mops och ska snart få en till! Tycker att rasen är väldigt frisk! Visst finns det undantag men det finns det hos alla! Pga deras intryckta nos så visst snarkar dem! Flåser  och klarar inte mycket värme. Det är ingen hund du ska skall ta på långa promenader mitt i sommaren. Min hund trivs bäst med en kortare promenad ellr att gå själv ute i trädgården i sin egen takt. 

En mops är väldigt energisk i början! Tro mig det är som att ha en duracel kanin hemma! De trivs bäst med att ligga och mysa med en, pussas i timmar. Och sen älskar de andra mopsar! 

Allt beror på vad ni har för livsstil. Är det mer laid back så är mopsen perfekt även om ni kan anpassa honom till ett mer aktivare liv men måste då tänka på värme samt att de måste vila lite då de inte är avlade till att vara så aktiva. 

Ang. feta mopsar så finns det. Många av våra hundar är för feta! Detta är för att en mops äter vad du än ger honom!! Om mycket!! Pga att de inte rör sig lika mycket som en annan hund kan det bli ett problem. Det är inte deras fel utan mer att man själv måste ha lite mer disciplin gällande maten! 

Jag tycker att du borde läsa lite mer om rasen och kanske besöka en mopsträff eller utställning så att du känner dig mer informerad. Då tror jag inte att du kommer att sitta tyst utan argumentera emot!! ':)

Emel
11/6/13, 6:48 AM
#13

Inte läst tråden men var NOGA när du väljer uppförare! Ställ frågor om deras hundar, observera föräldradjuren osv. Tycker även du ska leta efter en hund med lite nos och mindre ihoptryckt än många är. 

Mopsen är ju en ras med en del problem så om man har otur kan det blir höga veterinärkostnader. Har en Cavalier som vi lagt ofantliga mängder pengar på i vet.kostnader tyvärr. 

Choose wisly, Mops är kanske nåt för er men finns massvis med trevliga hundar där ute :)

Lycka till

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Annons:
Upp till toppen
Annons: