Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2900 ggr
jenynilsson
2013-12-07 22:08

Gå fint i koppel

Jag undrar hur ni gör/gjort för att er mops ska gå fint i koppel utan att dra? 

Min mops är 1 år och han drar en del i kopplet, speciellt när han vill till exempelvis en viss lyktstolpe. Han blir dessutom helt till sig när vi går förbi andra hundar, han hoppar och sliter och vill så hemskt gärna hälsa på alla hundar. Han blir lite så mot människor också, men inte lika extremt.

Värt att nämna är kanske att han har varit hos oss i drygt 1 månad nu, han är omplacerad och det verkar som att den förra familjen inte tränat så mycket med honom i något egentligen. Han lyssnade inte på sitt förra namn exempelvis och visste knappt vad sitt var för något. Nu lyssnar han jättebra på sitt nya namn, sitter fint och har precis lärt sig vacker tass. 

Koppelproblemet är dock väldigt frustrerande och vi stannar så fort han drar och ignorerar andra hundar och människor totalt och fortsätter att bara gå förbi. Är det rätt sätt eller hur kan vi göra? Tacksam för svar.

Annons:
[Jane95]
2014-01-03 16:33
#1

Nu har inte jag någon mops (vill gärna ha i framtiden) men har däremot en Laika/jämthund som drar väldigt mycket så fort hon ser några hundar. Köpte därför en sele i djuraffären som sträcker sig över bröstet och runt magen som man sätter fast kopplet i fram på, då vänder sig hunden sig mot dig så fort du drar till lite i kopplet. På det sättet kan du ge hunden en godbit när hunden vänder sig om och som då kommer gå jättefint sen:) Väldigt praktiskt!

jenynilsson
2014-01-06 20:15
#2

Jag har haft en sådan sele sedan i början. Han drog nämligen något extremt i halsband och kom även loss en gång från halsbandet vid ett hundmöte. Fungerar ju mycket bättre nu men jag är som bortglömd när vi möter andra hundar, det är nästan så att något riktigt gott godis inte duger vi de tillfällena. :(

[Jane95]
2014-01-12 19:56
#3

Jag menar inte den vanliga typen av sele(H-sele) alltså, utan D-sele som man sätter fast kopplet i fram på( Jag förklarade inte så bra kanske hehe). Det är bra om man har halsband också, så man kan koppla ihop sele o halsband, på det sättet blir det mycket säkrare så att hunden inte ska kunna ta sig loss. 

Kan ju också vara så att din hund hos förra boende kanske inte fått vara ute så mycket så han är nyfiken på allting, det är ju förstås förståeligt isåfall;) Eftersom han bara bott hos dig i en månad så blir det säkert bättre efter ett tag!

Upp till toppen
Annons: