Annons:
Etikettfoder-och-skötsel
Läst 4911 ggr
jenynilsson
1/10/14, 8:09 PM

Känslig mops, vilket foder? Hjälp snälla!

Hej!

Jag har ett litet problem angående vilket hundfoder jag ska ge till min 1-åriga mops och skulle behöva lite hjälp från någon med lite mer kunskaper än vad jag har.

Jag har haft min Knut i 2 månader och under denna tiden har han haft klåda, jästsvamp i örnen, diarré, kräkningar, mycket avgaser och tappat överdrivet mycket päls. Förra ägarna gav honom Doggy Prima och vi köpte det också för att bara ge honom i början, tills vi fått in rutinerna med honom. Efter 1 vecka fick han jästsvamp i öronen, som tillsist försvann efter några behandlingar ordinerade av veterinären. Han hade jämt diarré, från dag 1, och kräktes ibland. Så vi bytte foder till Carrier lamm & ris. Vi bytte dessutom ut allt godis och ben till typer som ska vara skonsamma för magen. Det har gjort att han är jättebra i magen, aldrig lös, kräks aldrig och fiser väldigt sällan. Han fäller dessutom nästan ingenting alls.

En klar förbättring. Men, han har nu börjat klia sig jättemycket i ansiktet och jag misstänker att det är pga nya fodret. Det började i samband med bytet nämligen. Därför har jag nu beställt ännu ett nytt foder, Standardt Mild, som jag har läst och hört jättemycket gott om. 

Vad tror ni om det fodret? Kan klådan bero på det nya fodret, Carrier? Har ni andra tips på foder som skulle kunna vara bra för honom? Har tittat på färskfoder, men hittar ingen i närheten som säljer det..

Vore SÅ tacksam för svar, jag blir yr av allt jag läst på alla sidor på internet.

Annons:
Lilllens
1/27/14, 2:28 PM
#1

När min mops åt torrfoder kliade hon sig ofta i ansiktet, sket flera gånger om dagen, hade rinniga ögon, fällde jättemycket, hade lösare kropp, hade dålig andedräkt, problem med analsäckarna, fes och ja listan kan bli lång. Jag bytte till färskfoder och hon blev mycket bättre. Nu barfar jag och hon har aldrig varit i finare form.

jenynilsson
1/28/14, 7:29 PM
#2

tack för ditt svar! vi bytte till standardt mild och det blev en aning bättre, men fortfarande inte bra. så igår bytade vi till mush barf vaisto och håller alla tummar på att det ska gå vägen.

jenynilsson
1/31/14, 7:36 PM
#3

och vad skönt att din mops mår bättre nu! (det kom aldrig med i förra inlägget 🙂)

Lilllens
1/31/14, 8:01 PM
#4

Men vad bra! Hoppas att din också blir bättre! Har precis blivit ägare på en mopsblandning som har samma problem som Holly(mopsen) hade, hon äter Doggy och idag ska hon börja fasas över till färskfoder för att sedan barfas :)

jenynilsson
3/1/14, 11:31 AM
#5

det blev bättre på vissa punkter men han kliar och slickar sig fortfarande, kräks ibland osv så han ska på allergiutredning på måndag. hoppas på det bästa där. tog det lång tid för din holly att bli bättre när ni gick över till barf?

Lilllens
3/1/14, 4:16 PM
#6

Så tråkigt, hoppas ni hittar vad som är fel! Nja, jag märkte efter bara någon vecka att hon blev bättre på många plan, men nu såhär långt (slutade med torrfoder för snart ett år sen) efter har hon inga problem alls. Alltså verkligen ingenting, hela hunden är som utbytt :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: