Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2038 ggr
[[LP97]]
5/17/14, 7:38 PM

Överviktig mops...

Hej alla på mops i fokus!

Idag tar jag hand om en mops på cirka 3-4 år tror jag. Hans ägare skämmer bort honom väldigt mycket med mat och när mopsen gör något dåligt så skäller han ut honom som man ska göra. Men sen tycker hans ägare att han är för elak. Så då ger han honom jätte mycket godis och mat.

Mopsen var faktiskt inte så fet när jag träffade honom första gången för 2 år sen, men nu har han gått upp jätte mycket i vikt. Jag har aldrig haft en mops, bara 2 blandras hundar. Även om han inte är mitt ansvar så klart så blir jag ju ledsen av att se att han mår dåligt, han kan inte andas så bra och flåsar som bara den!

Jag har just duschat honom eftersom att han faktiskt stank som ihop rullad skit. Han luktar fortfarande lite illa men det är bättre än inget. Hans ägare bryr sig inte om vad jag gör med honom men blir bara glad att se att mopsen mår bra efter att han varit med mig. Så det är ingen fara.

Jag undrar lite nu, vad jag i alla fall kan göra för honom när han är med mig. Jag vill ju kunna hjälpa honom lite grann i alla fall. Efter att både han och jag ätit ska jag ut på en promenad, jag tänkte långe men rent allmänt, hur länge behöver mopsar gå ut? Hans ägare säger att han inte skiter något, men det är ju så klart han inte gör eftersom hans ägare inte går ut med på så långa.

Jag behövde skriva av mig lite. Tacksam för alla svar!

Annons:
[Tilleli]1
5/17/14, 10:12 PM
#1

Tänk på att om mopsen är överviktig kan det vara så att han inte kan/orkar gå särskilt länge. om du kan, och om mopsen vill och orkar, göra lite olika roliga grejer, kanske klättra upp på några låga stenar, hoppa över små grenar, inget jättestort. Annars, ta en promenad så långt hunden orkar, lite raskare än han skulle valt, men inte så han måste anstränga sig hela promenaden :)

Tycker dessutom att du kanske kan ta ett snack med ägaren, säga att du märker att mopsen har svårt att andas, och att du läst (bra att backa upp med lite fakta ifall ägaren är envis) att det kan ha med övervikt att göra och att småätande inte är bra för hundar. 

Hoppas allt löser sig!

Upp till toppen
Annons: