Annons:
Etikettatt-bli-med-mops
Läst 8785 ggr
[claudii17]2
6/4/14, 8:39 PM

Funderar på att skaffa en!

Hejsan! 

Jag har alltid velat ha en mops men ha alltid haft så många djur hemma att fick alltid höra "mops kan du skaffa sen"

Men nu vill jag verkligen ha en, nu ha det gått 4 år som jag inte ha haft en enda hund hemma och det känns jättetråkitig speciellt att vi har flyttat till ett hus så det känns verkligen dåligt att inte ha nån sötis hemma så jag funderar starkt på en mops! 😃

Vill ha veta lite hur mycket ni spenderar på eran per månad, och skulle vilja ha lite tips på mat och så vidare så jag kan kolla på min "budget" om jag kommer att kunna skaffa en eller inte 🙂

Annons:
[Tilleli]1
6/7/14, 6:17 PM
#1

Jag har haft min mops i ca tre veckor så kan väl inte direkt svara på vad hon kostar i månaden, men jag har en aning om vad det kostar nu :)

Jag köpte henne för 10.000 kr (reducerat pris pga förra ägaren var allergisk och behövde lämna tillbaka henne, hon kostade först 13.000 kr). 

Efter det var det dyra just att köpa det viktigaste, typ bädd, någon leksak, halsband+koppel (har köpt 3 halsband+koppel nu), lite tuggben och två tröjor då hon fryser jättelätt i bara lite kyla.

Allt det där kostade lite över 1000 kr men mycket kommer räcka i MINST ett halvår, bädden behöver dock bytas ut redan nu då hon växer som ogräs. 

Sen till försäkring. Jag har henne försäkrad i Sveland, hon är importerad från Tjeckien (via Mopsförmedlingen - rekommenderar STARKT att köpa via dem), och det är bara Sveland och Dina Försäkringar som erbjuder dolda fel försäkring för importerade valpar, men jag är hur nöjd som helst. Jag betalar ca 750 kr tre gånger om året, hela försäkringen är väl 3500 kr eller något per år, lite dyrt om man jämför med många andra bolag, men jag får 40 000 kr i veterinärvård, inköpspengarna tillbaka ifall hon skulle dö etc, minns inte alla detaljer. 

Jag ger henne Mush Vaisto Puppy formula blandat med liiite Canagan någon gång ibland när hennes mage är lite ojämn. En påse Mush Vaisto kostar 49 kr att köpa, det är 800 g och räcker för mig nu ca en vecka, så när valpen väger 2-2,5 kg så ligger månadskostnaden på mat på ca 200 kr, det blir ungefär samma när de blir äldre eftersom man byter till annat foder då där man inte behöver öka mängd (om jag förstått rätt) :) 

Tror det är det viktigaste att tänka på. Så om man räknar ihop de här kostnaderna, som är lite mer konstanta så skulle jag säga att mopsen kostar kanske… 300-400 kr i månaden, om man är bra på att hålla i pengarna ;) Det är inte jag och måste anstränga mig för att inte köpa in nya onödiga saker till henne :) Lycka till med framtida valpen! 

Kan tillägga att i höst kommer priset för min valp ev. gå ut nästan 3000kr per månad då jag planerar att ha henne på hunddagis om jag lyckas hitta ett helgjobb, så det är något som definitivt höjer kostnaden på hund :)

AL1986
7/26/14, 10:15 PM
#2

Att ha en mops i sig är inte alls dyrt, men de beror på vad du köper för foder och vad du har för försäkring.

Och vart din hund är försäkrad.

Mopsar är ju heller inte så stora hundar, och äter inte mkt.

Men däremot så har dom en del hälso problem, som tex andning och övervikt.

Som kan kosta om, hunden får större problem och måste till veterinären.

Min mops Eskil kostar mkt lite i månaden, försäkringen är klart de dyraste.

Jag rekommenderar inte mops, dom har så många problem.

Eskil håller vi inomhus nu när det är sommar, då han inte kan vara ute.

Han låter inte alls bra då han andas då de blir för varmt eller bara av att har lekt ute en stund i solen.

Ser andra mopsar med samma problem tyvärr! :/

Köp hellre en hund som kan vara ute och springa och njuta av livet i alla väder, de kan inte mopsar göra tyvärr.

Mopsar är mkt söta, men dom har så platt nos att dom knappt kan andas då dom anstränger sig lite.

//AL

Trevlig sommar

vallhund
7/27/14, 6:11 AM
#3

Tvärtom kan det bli väldigt dyrt att äga mops, beroende på att rasen är så sjukdomsdrabbad, läs mer på rasklubbens hemsida samt på http://www.friskafrallor.info/friskamopsar.info/ läs oxå http://baksidanavhundvarlden.wordpress.com/ Tankeställare: http://www.youtube.com/watch?v=YKzPQfpTvNY                      http://hundar.ifokus.se/discussions/4df1206d88f4725b320002c2-valp-fran-mopsformedlingen

Om man nu absolut vill ha sig en mops så skall man köpa en utav svenska uppfödare som följer rasklubbens alla rekommendationer vad gäller avel o hälsa samt reggar i SKK, dessutom bör man endast köpa efter självvalpande linjer. Föräldradjuren bör även ha genomgått MH/BPH.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

HagaTessan
1/6/15, 9:45 PM
#4

Tyvärr verkar inte svenska uppfödare vara jättemedvetna kring mopsens hälsa om man jämför med t.ex. Tyskland. Mitt intryck är också att mopsarna som kommer via Mopsförmedlingen från Tjeckien ofta har en sundare kropp med lite längre nos o.s.v. Det finns en svensk uppfödare som vad jag förstår avlar på mopsar från Tjeckien och deras mopsar verkar superfriska. De går flera timmarspromenader med dem även på sommaren när det är varmt och mannen joggar även med dem längre sträckor. Vi har två mopsar som båda har hälsoproblem och DET kan bli väldigt dyrt. Vi köpte dem som vuxna och satte deras försäkring på Agria där vi satte årsförsäkringsbeloppet på 25000. Det är alldeles för lite om man har en hund med hälsoproblem. Agria är dock superbra och mycket trevliga och professionella. Det går att räkna ut pådras hemsida vad en försäkring där kostar. Satsa på ett bra foder, gärna färskfoder. Vi kör med märket vom och hundemat. det kostar ca 300 kr per hund och månad. Ibland använder vi även våtfoder, i vårt fall Nature Diet. Du behöver säkert borsta tänderna på hunden, fästingmedel, kanske någon jacka eller tröja, hundbädd och så vaccineringar. Räkna på alla dessa utgifter. Mopsar är underbara hundar och jag hoppas att du hittar din mopskompis omdet är det du vill!

exiztenzia
6/29/15, 10:41 PM
#5

Har en mops från Tjeckien köpt genom mopsförmedlingen. Hon är helt sund och har inga problem med någonting. Aldrig varit sjuk i hela sitt liv inte ens haft diarré. Hon är pigg, glad, sund och följer gärna med på allt man gör. Helt okomplicerad liten tjej som bara är glad för precis allting.

Upp till toppen
Annons: