Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2824 ggr
m1ck337
2015-01-04 12:30

Mops en hälsosam hund?

Hej! Jag och min sambo har båda blivit uppvuxna bland djur i våra familjer och vi känner nu när vi ska flytta till en större lägenhet att vi vill ha sällskap av en mindre hund så vi har kollat runt bland alla tusentals raser som kan passa oss och fastnade för mopsen lite extra mycket. Men ju mer man läser på forum etc.. Så återkommer samma fråga ofta, hur är det med andningen hos mopsar är det så allvarligt som de låter och isåfall hur kommer detta sig???? Vill att min hund ska må bra till 100% och leva lyckligt , är det så att man har avlat fram mopsar så att deras nosar blir "intryckta" och dom därför får andningsproblem eller har mopsen alltid sett ut som den gör idag?? En annan fråga är att jag jobbar som snickare och är ofta ute i skogen och bygger, hade det varit ett alternativ att man kunnat ha med hunden även en varm dag? givetvis får den en lång lina att springa i skugga vatten och mat tack på förhand, Med vänlig hälsning, Michael

Annons:
vallhund
2015-01-04 12:37
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

HagaTessan
2015-01-06 21:19
#2

Vi har tvåmopsar med hälsoproblem. Vi köpte dem som vuxna. Tyvärr så finns det en hel del problem vad gäller mopsars andning. Vår hanne har lite svårare på sommaren men tiken andas fritt. Jag är bekant med ett par som har flera mopsar och som föder upp i liten skala som tycks ha väldigt friska mopsar. I somras när det var så varmt gick de långa promenader med sina mopsar och mannen är t.o.m. ute och springer en mil eller så även på sommaren och mopsarna hänger med! Vi ska dit och titta på deras valpar i helgen. Vi ska inte köpa, bara titta. ☺️ Ni kanske skulle kunna kontakta dem och träffa deras hundar? Mannen heter Kalle Boman och de har en sida på FB som representanter för Mopsorden som heter Närkemops. I Tyskland finns det en hel del uppfödare som jobbar för att mopsen inte ska vara så extremavlad, och där finns något som heter altdeutscher Mops. Dessa mopsar är renrasiga, ser ut som mopsarna gjorde för hundra år sen med längre nos, längre ben och inte lika hoptryckt kropp. Våra mopsar är underbara och jag älskar mopsar. Men nästa gång vi skaffar mops blir det en altdeutscher eller ev. en svensk ifall vi kan kolla föräldrarna och släktingar noga och alla har fria luftvägar och lever ett aktivt liv. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: