Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 4891 ggr
lilliums
6/24/15, 7:27 PM

skrapar lätt upp klorna till pulpan

min mops på 6 månader skrapar väldigt läpp upp klorna till pulpan så han börjar blöda. slutar då med att gå så långa promenader med honom när dem är så men det räcker med att vi går ute i en timma en dag så är dem uppskrapade igen. vet inte riktigt vad man ska göra. funderar på att köpa bebis strumpor till honom som ja tar på när vi går ut… någon som har förslag på vad man kan göra?

Annons:
HagaTessan
6/25/15, 7:44 AM
#1

Hej!

Vår hanne har också det problemet. Symtomen tyder på arachnoidalcysta. Det är en cysta som sitter i nacken och trycker på nerver, vilket gör att hunden inte kan gå ordentligt med frambenen, utan släpar lite på dem. Somliga släpar mer och kan få svårt att gå. Vår Nappe får sår på höger framtå och klo/pulpa om han går på asfalt. Så vi går mest på gräs med honom, d.v.s. vid sidan av gångvägen, på gräsmattor och stigar, och det funkar bra. När han behöver gå på asfalt använder vi ett gummiskydd som heter Protex Paws som funkar jättebra. Ibland tejpar jag även just den tån med maskeringstejp ifall jag vill att han ska slippa hela gummiskyddet. Då klipper jag en liten bit väv och lägger på stället som blir sårigt så att tejpen inte ska ligga rakt på där.

Jag kan ju inte säga om din hund har samma som vår.  Jag har läst att det vanligaste är att problemet kommer när den är uppåt sex - sju år. Ta kontakt med din uppfödare och berätta om det här. Det är viktigt att inte avla på hundar som har det här problemet.

Bästa hälsningar från mig och mopsarna!

lilliums
6/25/15, 12:23 PM
#2

Hej.

tack så jätte mycket för ditt svar.  ja dem protex pawsen verkar bra. får nog prova dessa 🙂

ska sätta mig och läsa lite mer om  arachnoidalcystor.  är det någon som kan vara livshotande i längden eller som påverkar hunden på något annat sätt? kanske så att det behövs operation?

kanske borde ringa en veterinär och fråga sånt här istället.. 🙂

lycka till med Nappe! fint namn förresten (tänkte döpa min till Nappo) 😍

HagaTessan
6/25/15, 3:35 PM
#3

Tyvärr så kan det bli allvarligt. Det finns hundar som släpar tassarna så att de får sår på ovansidan av tassen och därmed har väldigt svårt att gå. Vad jag vet så går det inte att göra något åt det, men hör med veterinär. Det verkar inte som att alla veterinärer känner till detta, för innan vi hade läst om det här så var vi till en vet och frågade, men hon visste inte vad det var. Men eftersom det förekommer hos mopsar borde veterinärer som brukar behandla mopsar känna till det. Vi ser till att Nappe inte har någon överflödig vikt så att han inte behöver bära något extra. Han fick även en omgång med homeopatmedicin (Djurens homeopat) och blev faktiskt bättre ett tag (!!) med det har gått tillbaka. Nappe heter Napoleon i stamtavlan. 😊 Vi köpte honom och en tik, Mimmi, för två och ett halvt år sen som omplaceringar. Mimmi har också en allvarlig sjukdom, fast en annan, också som förekommer hos mops. Men de är båda underbara och vi är glada för varje dag de mår bra och får vara hos oss. 😊 Lycka till du också med Nappo! 💖

lilliums
6/25/15, 9:45 PM
#4

ojdå… ja får nog  ta och köpa såna där paws och se hur det funkar med dem först och främst för han verkar inte lida av att det är uppskrapat överhuvudtaget, reagerar inte ens när man pillar på tassarna så allvarligt verkar de inte hunnit bli ännu…

 försökte söka på djurens homeopat och som jag uppfattar det är det alltså någon privat som blandar medicin efter behov? med naturliga örter och växter? det låter jätte bra och jag tror mer på naturligt än all kemisk skit som finns i allt… men vad ligger priset på för det? antar att det inte är superbilligt…

Åh så fint namn! precis vad jag ville döpa min Bubba till från början men blev först Buddha men varje gång man ropade Buddha ropade man automatiskt Bubba istället haha så fick bli så :)

ja det finns ingen renare kärlek än hos dessa varelser 🙂

HagaTessan
6/26/15, 10:27 PM
#5

Ja, Djurens homeopat gör blandningar med naturmedicin. Det blir ju en extra kostnad. Tror det gick på ca 200 kr per månad. Ja, jag håller med. Det är många gånger bättre med naturliga medel. Och det är bra som komplement till traditionella (kemiska) mediciner. Bubba låter gulligt. Det passar en mops. 😊 💖

Upp till toppen
Annons: