Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 2139 ggr
hampusthepug
1/1/16, 11:17 PM

Demodex

Hej. 

Jag har en liten mops på 5 månader. Han har fått för några månader sen ( ca 2månader) en fläck på frambenet, han har tappat hår precis där. Jag tog honom till veterinären för en månad sen och det visade sig vara Demodex. Veterinären sa att vi skulle vänta med att ge honom mediciner eftersom han fortfarande är liten. Fläcken blev tyvärr bara större och han fick även små fläckar på andra ställen (så kallade kala fläckar). 

Den här gången så visade det sig att han hade generell demodex. De skrapade på alla ställen där det kan tänka sig att bli kala fläckar. 

Jag fick en tablett för fästingar, det har visat sig att den här tabletten kan bota demodex. Tabletten heter bravecto. 

Han vägrade äta den så vi provade med att blanda den med mat och även lägga tabletten i en köttbulle, men han vägrade då också. Så vi ringde veterinären och då sa hon att vi skulle lägga den i munnen så han fick svälja den.

 Nu undrar jag om det finns någon eller några här som har/haft en hund som har demodex. Vilka behandlingar kör ni på? Funkar de?Hur lång tid tog det för hunden att bli av med demodex ?

Annons:
thea_thea
1/1/16, 11:26 PM
#1

Testa på hundar.ifokus också! Själv har jag bara erfarenhet av demodex på staffar :/

Upp till toppen
Annons: