Annons:
Etikettatt-bli-med-mops
Läst 3520 ggr
teriksson
2016-01-20 16:47

sugen på mops

Hejsan,
Min sambo och jag är inne på att skaffa hund och jag är väldigt sugen på en mops. 
Är mopsen en så sjuk ras som många säger?

Självklart vill jag köpa en SKK registrerad hos en seriös uppfödare. Men har dom ändå många problem? :(

Annons:
HagaTessan
2016-01-21 10:07
#1

Hej! Du skulle förstås få olika svar på din fråga beroende på vem du frågar. Jag har två mopsar som båda har rasrelaterade sjukdomar. Utöver det har tiken mycket lindriga andningsbesvär och hannen lindriga/måttliga. Om du går med i mopsbook eller mopsarnas facebook kan du läsa mer om mopsar och mopsägare. På de sidorna läser man ibland om mopsar som har fått operera andningsvägarna p.g.a. andningsproblem. Men det är förstås många, många som aldrig behöver opereras. Det finns något som heter vingelsjuka som drabbar en del mopsar när de kommer uppåt 7-8-årsåldern. Det leder till att bakbenen förlamas och att man till slut måste låta avliva hunden. Sen så finns det också en sjukdom som drabbar ryggraden (kommer inte ihåg vad den heter) som gör att ryggraden "böjs" och då måste hunden avlivas. Jag vet inte hur vanlig den sjukdomen är. Personligen ser jag andningen som utmaningen för uppfödare idag. Även om många mopsar har skapliga luftvägar så är det alldeles för många som inte har det. Jag skulle vara väldigt noggrann om jag köpte mops. Kolla föräldrarna, gå ut med dem och se hur de andas i rörelse en längre stund, kolla släktingar till föräldrarna etc. Det finns forskning som visar att mopsar med lite längre nos har mindre andningsbesvär. Det behövs bara ett par centimeter så minskar problemen drastiskt - enligt den studie jag har tagit del av. Även halsomfång har betydelse enligt den studien. Mopsar med "tjock krage" har statistiskt sett större risk att få andningsbesvär. Jag skulle försöka få tag i en lite slankare och nättare typ av mops med fin hals med lite längd. Och kolla att näsborrarna är tydligt öppna. En del mopsar har s.k. stenotiska näsborrar, vilket betyder att de mer eller mindre bara är som en springa. Om du tittar på mopsnosar och en annan ras med ordentlig nos så kommer du se en tydlig skillnad. Se till att din mops har så öppna näsborrar som möjligt. Se också till att varken föräldradjuren eller din blivande valp låter när de andas, vare sig vid nosen för att det är lite trångt, eller i svalget. Lycka till!!

vallhund
2016-02-23 18:10
#2

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: